Et andet Afrika
Mødet med Afrika ændrede alt i deres liv.
Nu rejser de rundt i Danmark for at fortælle om hvorfor
Artikel fra Geografilærernes Fagblad
Af Mik Aidt
Fotografier af Linda Horowitz
For 13 år siden begyndte rocksangeren Peter Gabriel at interessere
sig for Afrika. Sangen "Rhythm of the Heat", der åbner hans
fjerde soloalbum, beskriver et dramatisk, musikalsk møde med kontinentet
med den røde jord.
"The rhythm is inside of you... The rhythm has control..."
Trance, mystik og urtidsrytmer.
Peter Gabriel skabte billeder på min nethinde af præcis dét
Afrika, jeg gerne ville opleve. Hans musik ramte plet i et tidligt nedslidt
rockmusikerhjerte på rutinerutefart mellem danske gymnasiefester og
guldbryllupper. Mine fingerspidser savnede ny inspiration. Jeg dragedes
mod dette trommerytmernes kontinent, hvor al den rytmiske musik, funk, soul
og disko, som vi spiller herhjemme, har sine rødder.
Et år senere kunne jeg hanke op i resultatet: En færdigpakket,
grøn rygsæk med en rød sovepose, et gult liggeunderlag
og en sort Sony båndoptager.
Om halsen på min kæreste dinglede desuden et nyanskaffet spejlreflekskamera
og projektet var, at vi ville blaffe os gennem Afrika fra nord til syd,
og så fra øst til vest, for at finde ud af, om Peter Gabriels
rytme-Afrika mon stadig eksisterede.
"Et år ud af kalenderen!", sagde vi, da vi stak tommelfingeren
ud ved motorvejsafkørslen i det sydlige Århus.
Det blev til to år, inden vi var tilbage igen.
Men svaret... det fandt vi aldrig.
Ganske vist vendte vi tilbage med 30 timers musikoptagelser og tusindvis
af fotografier, og vi lærte alt om forskelle og ligheder mellem trommerytmer
og musikstilarter fra hele kontinentet. Vi mødte heksedoktorer og
overværede trommeritualer og trancedanse, lige såvel som vi
besøgte pladeselskaber og interviewede verdensstjerner.
Vi fik set over 30.000 kilometer af Afrikas grøftekanter, telefonledninger
og flodbredder. Gennemkrydsede ørkener, savanner og regnskove. Fandt
både rigdom og fattigdom. Glæde og desperation.
Men ikke ét billede, ikke én fortælling kan formidle
sandheden om et helt kontinent. Slet ikke når vi taler om så
stort, befolkningsrigt og forskelligartet et kontinent som Afrika.

Tidsskrift og Internet
Da vi i 1987 satte vores første lyddiasshow sammen besluttede vi
ikke desto mindre at fokusere på én bestemt vinkel: den positive.
Vi havde lyst til at fortælle om alt det spændende og de mange
værdifulde ting, som Afrika havde lært os - som en modvægt
til det meget negative billede af Afrika, som vi til daglig bliver præsenteret
for i nyhedsmedierne i Danmark.
Siden da har vi været afsted på adskillige rejser til kontinentet
- for som man har sagt lige siden Livingstones tid: "Afrika går
i blodet". Ikke på grund af afrikanernes dejlige mad, solen og
den blå himmel, de favorable valutakurser og den storslåede
natur, men først og fremmest på grund af de mennesker, vi har
mødt dernede.
Det er afrikanernes måde at være mennesker på, der smitter
og går i blodet på én.
Derfor forsøger vi også at holde kontakten ved lige, mens vi
opholder os i Danmark. I 1992 startede vi et tidsskrift om afrikansk kultur,
"Djembe", som i juni 1997 fejrede sit fem års jubilæum,
og ikke mindst via Internettet er vi i daglig berøring med afrikanere
fra nær og fjern. (www.djembe.dk)
Desuden drager vi fortsat land og rige rundt med et halvanden times lyddiasforedrag
om afrikansk kultur og musik, "Afrika Live"
- som er et opkog af 12 års rejser og erfaringer med emnet, kombineret
med to afrikaneres live optræden.

Kulturmødet
Et diasshow - eller et "lyddiasforedrag", som vi foretrækker
at kalde det - kan på ingen måde sammenlignes med for eksempel
en filmforevisning. Det skal snarere ses som en "illustreret radiomontage",
hvor studieværten og to musikere endda oven i købet er til
stede i lokalet.
Tilstedeværelsen skaber et helt anderledes nærvær, end
hvis showet blot blev vist på video - en mere sanselig oplevelse af
lyde og farver, menneskene, landskaberne og musikken. Vi har erfaret, at
det er en effektfuld måde at kombinere formidlingen af indsigt og
viden med underholdning, inspiration og oplevelse.
Ved at vise hvordan folk i Afrika lever og udtrykker sig gennem deres musik,
introducerer vi samtidigt publikum for nogle af de stærke afrikanske
kulturtræk, der kan vende op og ned på en danskers tilværelse.
I Danmark er indvandrerdebatten og mediernes mange negative nyheder fra
Afrika med til at skabe fjendebilleder, som overskygger alle de mange positive
ting, danskerne i virkeligheden kunne lære af afrikanerne.
For nok er der fattigdom i Afrika, men der er også utroligt meget
rigdom - rigdom på samvær, familiesammenhold, livsglæde
og godt humør, kulturtraditioner og ikke mindst: tid.
Altsammen statistiske mangelvarer i det vestlige samfund. Hvis vi stadig
vil udvikle og forbedre vort såkaldte "velfærdssamfund",
bør vi ikke lade os afstumpe af medierne og afskære os fra
det lærerige Kulturmøde med stort K. Dét kulturmøde,
som for eksempel kan tage sin begyndelse et sted mellem de to sorte højttalere
i en folkeskoles aula.
Linda Horowitz arbejder i dag som freelance
fotograf, Mik Aidt som journalist og redaktionsleder på P3,
hvor han blandt andet har været redaktør på programmet
"Verdensmusik", (som i dag hedder 'Global
Beat').
2. november 2000.
Oversigt

|