allergi      
miljø      
mad-industrien      
sprøjtegifte      
forbrugeroprøret      
gensplejsning      
bakterier      
tilsætningsstoffer      
luftforurening      
hvad er godt?      
dit bidrag      
index      
startsiden      
 

 

 
LUFTFORURENING    

Luftforurening koster liv

Ny forskning fra Danmarks Miljøundersøgelser



Luftforurening med mikroskopiske partikler koster flere menneskeliv end trafikulykker. Derfor vil Danmarks Naturfredningsforeningsammen med de danske vognmænds organisation, Dansk Transport Logistik, nu lægge pres på politikerne for at få indført tilskud eller afgiftsordninger, der tilskynder til montering af partikelfiltre på dieselbiler.

9. januar 2000

 

Biler uden bilos

Det har længe været muligt at lave forureningsfri brændstof. Men der er nogle firmaer, der lige har nogle tønder olier, de skal have solgt



Det var midt i 1990erne, vi første gang hørte om, at opfindelsen som mange har ventet på, endelig var virkelighed: At man kan få biler til at køre på brint som et forureningsfrit brændstof.
Men i mellemtiden er årene gået med at finde ud af, hvordan man bedst opbevarer det flydende brint. Den seneste forskning peger på kulstofstrukturer: Tanken fyldes op med kulstof-nanofibre, der virker som en svamp, der opsuge og afgive brint nok til flere hundrede kilometers kørsel. Man skal så skifte tanken ud - ligesom et batteri - hver gang man er ved at løbe tør for brint.

I betragtning af hvor mange problemer bilforureningen volder i større byer verden over, og i betragtning af hvordan CO2-udslippet synes at indvirke på klodens klima, er det tankevækkende så få ressourcer der sættes af af verdens rige lande til at få de sidste detaljer på plads, så teknologien kunne indføres på kortest mulige tid.

9. januar 2000

 



Rene biler i overhalingsbanen

Los Angeles gør fremstød for rene biler



Biler med meget ren udstødning (kaldet ZEV eller ILEV) får fra sommeren 2000 lov til at køre i særlige baner på de californiske motorveje. Det vil gøre det muligt for de rene biler, elbiler og enkelte andre at komme hurtigere frem i myldretiden.
De såkaldte carpool-baner er i dag forbeholdt biler med mindst to eller tre personer. Visse steder er der op til fire sådanne baner og i nogle tilfælde er der bygget separate tilkørselsbaner og sågar motorvejskryds til carpools.

27. november 1999